Az oldalainkba ágyazott Google Adwords kódja marketing célokra, valamint a Google Analytics kódja a látogatottság méréséhez sütiket használ.

Adatkezelési szabályzat Elfogadom!

Kodály Központ

hu

Az épületről

A Kodály Központ egy építészeti Stradivari. / Maxim Vengerov hegedűművész

A koncert- és konferenciaközpont tervezésére 2007-ben kiírt, országos pályázatot a budapesti Építész Stúdió nyerte, amelynek két vezéralakja, Cságoly Ferenc és Keller Ferenc az 1999-2003 között felépült és komoly kritikai sikereket aratott Barbakán Ház kapcsán már ismertté vált a városban.

Az eredeti program és méret több módosítását követően, a komoly redukciót szerencsésen elkerülve az épület kivitelezési szerződését 2009 nyarán írták alá, az alapkövet pedig augusztus 29-én helyezték el. A feszített határidejű, és a területen vizenyős altalaja miatt hónapokat csúszó kivitelezés 2010. november 11-én zárult le – akkor kapták meg a használatbavételi engedélyt.

A stúdión belül négy építész: Keller Ferenc, Hőnich Richárd, Fialovszky Tamás és Sólyom Benedek együttműködésében kialakult terv egységes hatást keltő, de változatos tagolású tömbben helyezte el a kért funkciókat, azaz a koncert- és konferenciaközpont 11 144 négyzetméterét. A mag a koncertközpont doboza, amelynek a város felé képernyőszerű, hatalmas nyílással forduló tömbjét körbeöleli és a vasút felől védelmezően takarja a kisebb termeket és irodákat tartalmazó szárny. Ahol a két épületrész tölcsért képezve elválik egymástól, ott nyílik a közös előcsarnok.

Az épület mesterien játszik a változatos terepviszonyokkal: a széles üvegsávban elhelyezett bejárati ajtók egy lépcsőzetes mélyedés végén helyezkednek el, de a koncertterem oldalából nyíló ajtón, illetve az épület előtti parkoló felől megközelíthető az előcsarnok szabadon bejárható teteje is. A döntött oldalfalakat és a tetősíkokat süttői mészkőlapok borítják, ennek köszönhető a madártávlatból is impozáns, szoborszerű hatás. A szomszédos kollégium, illetve a vasút felé néző homlokzatok zártak, csak néhány elegáns, vízszintes ablaksáv tagolja őket.

A ház akár három eseményt is képes kiszolgálni egyszerre: a rezidens zenekar használhatja a saját termét, a vendégegyüttes a nagytermet, a konferenciatermekben pedig közben folyhat kisebb üzleti rendezvény.

Fogadóterek



A fogadóterek impozáns, letisztult formájával, városra nyíló óriási panorámaablakával méltó módon öleli körbe a hangversenytermet.

 

A szinte organikusnak tűnő csigaforma épület izgalmas, felfedezésre csábító térszerkezetet hoz létre. A bejárat előtti nyitott, mégis intim hatású „amfiteátrumból” közvetlenül az előcsarnokba jutunk.

Az oszlopok, tartószerkezetek itt, a két épületszárny találkozásánál kuszán megsokasodnak, ezt a hatást a bravúrosan megoldott világítás finoman enyhíti.

Az időnként lejtőssé vagy épp kaptatóvá váló mészkőpadló izgalma, az épület tagolását felidézve kígyózó bútorok játékossága valóban meggyőző. A tereket a természetes fényeket és a mesterséges világítást remekül ötvöző megoldással tették átláthatóvá.

A földszinti büfétől indulva nagyterem hátsó fala üti át a teret, egészen az erkély szintjéig, ahol a hatalmas panorámaablak teremt kapcsolatot az épület és a város között.

1_1
A fogadóterek impozáns, letisztult formájával, városra nyíló óriási panorámaablakával méltó módon öleli körbe a hangversenytermet.
1_2

 

Kontrapunkt: a homogén fehéren megvilágított impozáns előcsarnok visszafogottsága tökéletes ellenpontja a hangversenyterem meleg színeinek
1_3

 

1_4
A tömeg: több emeletnyi magasságot tör át a hangversenyterem nézőtere, amely aranyszínűre polírozva magasodik a földszinti előtér fölé, ahol a panorámaszint kiváló rálátást nyit a Mecsekre

 

1_5

Konferenciatermek


A nagyterem teljes hallgatósága elhelyezhető a Kodály Központ két 300, 280 fős konferencia- és 20-40 fős öt szekciótermeiben.
A földszinti konferenciaterem két teljes értékű helyiséggé osztható. Az emeleti konferenciaterem egyik falának teljes hosszában a paraván tükörfalat rejt.

 

reverse

 

konf05
A nagyterem mellett egy közepes méretű, és egy ettől valamivel nagyobb, kettéosztható konferenciaterem, valamint öt szekcióterem található. Ez utóbbiak, akusztikai tulajdonságaik miatt, próbateremként is funkcionálnak.
konf01
konf04

 

 

Tükörterem: a minden konferenciakellékkel fölszerelt emeleti konferenciaterem tükörfalat rejt

Hangversenyterem



A hangversenyterem Magyarország egyik legjobb akusztikájú és legszebb koncertterme, amely világszínvonalával minden igényt kielégít.

 

A hangversenytermet hat centiméter vastag égerfa panelek borítják. A beléjük mart, eltérő mélységű és nagyságú hasítékoknak az akusztika szabályozásában jut szerep. Ez eredeti, „pécsi” megoldás, itt használták először.

A külsőt meghatározó csigavonal, spirál itt is feltűnik, a burkolaton végigkígyózó, erkélymellvéddé szélesedő sávban. A faburkolat itt-ott kihasasodó, geometrikus hasábjai fölött és alatt elhelyezett fénycsíkok a színpad felé vezetik a tekintetet.

A padlótól-plafonig faburkolat monotonitását a terem aszimmetrikus felépítése ellensúlyozza: a hosszanti tengelyhez képest még a széksorok is ferdén helyezkednek el.

Kiderült, hogy a megszokott, szimmetrikus „cipősdoboz”-szisztémától való eltérés nemhogy rontaná, de még jót is tesz az akusztikának: a hivatalos mérés szerint a terem hangminősége valamivel jobb a Bartók Béla Nemzeti Hangversenytereménél.

A három színpadállásból a legkisebbet használva 999 ember tud helyet foglalni a teremben. A földszinti nézőtér színpadhoz közelebb eső része szükség esetén vízszintesre süllyeszthető, és a széksorokat a középkarzat alá tolva így rendezvénytérré alakítható ki.

A zeneitől eltérő használatot segíti a színpad hátterében leereszhető, tonnás súlyú vetítővászon, illetve a székekbe épített konnektorok.

Az impozáns belsőt tervező Rádóczy László-Tolnai Zsolt István tervezőpárost a Kodály Központ belsőépítészeti megoldásaiért Az év belsőépítésze – 2010 díjjal ismerte el Magyar Építész Kamara Belsőépítészeti Tagozata.

 

Jegytérkép

terem01
A hangversenyterem Magyarország egyik legjobb akusztikájú és legszebb koncertterme, amely világszínvonalával minden igényt kielégít.
terem02

 

Kiváló akusztika a gondos tervezésnek köszönhetően az emeleten ülők csupán 5%-al hallják halkabbnak a zenét, mint földszinten ülő társaik.

reverse

terem03
Egyenletes hangelosztás: bármely szegletében is ülünk a hangversenyteremnek, mindenhonnan egyforma tisztássággal hallunk minden hangszert, hangszercsoportot.
terem04

 

Tökéletesre hangolva: a változtatható méretű színpad fölött felfüggesztett kenopik, azaz hangvető elemek magassága, dőlésszöge és két „szárnyuk” a kívánt hangzás érdekében szabadon mozgatható.

reverse

terem05
Impozáns beltér: a terembe belépő látogatót magával ragadja a látvány.

Stúdióterem



A stúdióterem a hangversenyteremhez hasonló karakterisztikával rendelkezik. Kiválóan alkalmas komoly- és könnyűzenei felvételekre.


A nagyközönség számára rejtett stúdióterem a mindennapokban Pannon Filharmonikusok próbatermeként funkcionál. E mellett olyan stúdióhelyiséget jelent, amely magas színvonalú hangfelvételek készítésére alkalmas.

Közvetlenül hozzá tartozó hangstúdió professzionális berendezése remek lehetőséget nyújt master minőségű hangzóanyag készítésére.

Az első stúdiólemez felvétel Steven Mercurio saját szerzeményeiből, a karmester részvételével és a Pannon Filharmonikusok közreműködésével készült 2011 áprilisában.

Támogatók